
Zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu. Je to cesta správným směrem?
S největší pravděpodobností k 1.7.2025 se zvýší limity pro zakázky malého rozsahu (dále jen "VZMR"). Sněmovní tisk č. 724, jehož součástí je mj. i návrh novely ZZVZ, je aktuálně ve 3. čtění Poslanecká sněmovna na základně doporučujícího stanoviska garančního výboru. Jedná se o zvýšení limitu pro VZMR z 2 mil. Kč na 3 mil. Kč v případě dodávek nebo služeb a zvýšení limitu pro VZMR z 6 mil. Kč na 9 mil. Kč v případě stavebních prací. Zároveň by mělo dojít ke zvýšení hodnoty smluv povinně uveřejňovaných na profilu zadavatele z 500 tis. Kč na 1 mil. Kč.
Ve 3. čtení bude Poslanecká sněmovna pracovat se dvěma návrhy, a to:
- 1 návrh = dojde ke zvýšení limitů a zároveň u veřejných zakázek od 1 mil. Kč zadavatel bude mít povinnost uveřejněnit, jakým způsobem vítězného dodavatele vybral;
- 2 návrh = dojde ke zvýšení limitů bez dalších povinností pro zadavatele.
První návrh byl od poslankyně Elišky Olšákové (STAN), kterou podporuje nejenom Ministerstvo pro místní rozvoj, které se na vzniku návrhu podílelo, ale i další poslanci z jiných uskupení. Druhý návrh pak podporuje hospodářský výbor Poslanecké sněmovny.
Je zvýšení limitu cesta správným směrem?
Je nezpochybnitelné, že VZMR mají v České republice dlouholetou tradici. Účelem je zejména snížení administrativní zátěže zadavatelů a "rychlejší" proces zadání veřejných zakázek při dodržení základních zásad uvedených § 6 odst. 1 a odst. 2 ZZVZ (transparentnost, přiměřenost, rovné zacházení, zákaz diskriminace). Je důležité zmínit, že limity pro VZMR tu jsou s námi od zakázkového zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, který začal upravovat zadávání veřejných zakázek a začal rozlišovat zakázky dle finančního limitu. Od roku 2004, tedy přes 20 let zůstávají limity pro VZMR v původní podobě, a to i přes značnou inflaci, ke které došlo zejména v posledních letech. Dalším nezpochybnitelným benefitem je to, že se do značné míry usnadní veřejné investování a sníží se administativní zátěž u malých zadavatelů (např. obce). Z těchto důvodů se domnívám, že je zcela namístě takového limity pro VZMR zvýšit.
Co se týče návrhu uveřejňování, jakým způsobem zadavatel vítěžného dodavatele vybral u VZMR od 1 mil. Kč (základní informace), pak tyto úvahy jsou určitě oprávněné, neboť transparentnost je jedna ze základních zásad veřejných zakázek, která platí i pro VZMR a proč jí neposilovat? Na druhou stranu lze přijmout i fakt, že již nyní jsou smlouvy s hodnotou vyšší než 50 tis. Kč uzavřené na základě VZMR (a nevztahuje se na ně výjimka podle zákona o registru smluv) zveřejněny v registru smluv, tudíž určitá míra transparentnosti je zde zachována. Zveřejnění informací, jakým způsobem vítězný dodavatel vybrán, bude mít do jisté míry o něco výšší administativní náročnost pro zadavatele, ovšem tu lze snížit např. správným nastavením vnitřního systému zadavatele. Otázkou tedy zůstává, zda by se mělo skutečně jednat pouze o elementární informace, které zadavateli nezaberou příliš času a nebo by se mělo jednat o vypracování nějaké podrobnější písemné zprávy (např. jako na Slovensku), což už by bylo do značné míry nejenom administrativně zatěžující, ale i neefektivní a neúčelné z pohledu VZMR.
Doufejme tedy, že ke zvýšení limitů pro VZMR dojde skutečně co nejdřívě, a že případné další podmínky spojené se zadáním VZMR, budou důvodné, věcné a logické, nikoliv pak byrokratické. Nicméně jakákoliv diskuze tímto směrem je správná a je přidanou hodnotou pro celý segment veřejných zakázek.
A jaký názor na to máte vy? Neváhejte se ozvat na email: marek@zakazkyjm.cz