
Prokázání řemeslných živností současně s multiprofesní živností provádění staveb v rámci profesní způsobilosti
V poslední době se stále častěji setkávám při ověřování zadávacích řízení podle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen "ZZVZ"), jejichž předmět plnění spočívá v komplexním provedení stavebních prací, s požadavkem na duplicitní kritérium profesní kvalifikace, a to tím způsobem, že zadavatel v rámci profesní způsobilosti § 77 odst. 2 písm. a) ZZVZ požaduje prokázat řemeslné živnosti současně s multiprofesní živností provádění staveb. Zadavatel požaduje předložit doklady, že je oprávněn podnikat v rozsahu odpovídajícímu předmětu veřejné zakázky, a to např. (níže uvedené živnosti pak požaduje předložit současně):
- provádění staveb, jejich změn a odstraňování;
- montáž opravy a rekonstrukce chladicích zařízení a tepelných čerpadel;
- montáž, opravy, revize a zkoušky tlakových zařízení a nádob na plyny;
- montáž, opravy, reviize a zkoušky elektrických zařízení aj..
Podle ust. § 6 odst. 1 ZZVZ musí zadavatel dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti, podle ust. § 6 odst. 2 ZZVZ musí zadavatel ve vztahu k dodavatelům dodržovat zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace. Ust. § 36 odst. 1 ZZVZ pak stanovuje, že zadávací podmínky nesmí být stanoveny tak, aby určitým dodavatelům bezdůvodně přímo nebo nepřímu zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely bezdůvodné překážky soutěže hospodářské soutěže. Dále pak ust. § 77 odst. 2 písm. a) ZZVZ uvádí, že zadavatel může požadovat, aby dodavatel předložil doklad, že je oprávněn podnikat v rozsahu odpovídajícímu předmětu veřejné zakázky, pokud jiné právní předpisy takové oprávnění vyžadují.
V případě, že zadavatel požaduje předložení dokladu o oprávnění k podnikání v předmětu činnosti např. "montáž, opravy a rekonstrukce chladicích zařízení a tepelných čerpadel, montáž, opravy, revize a zkoušky tlakových zařízení a nádob na plyny, montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení" i přesto, že současně požaduje k prokázání splnění profesní způsobilosti dle § 77 odst. 2 písm. a) ZZVZ i předložení dokladu o oprávnění k podnikání v předmětu činnosti "provádění staveb, jejich změn a odstraňování", se může jevit požadavek na prokázání řemeslných živností jako požadavek nepřiměřený, neoprávněný a nadbytečný, který může působit ve vztahu k potenciálním dodavatelům diskriminačně, neboť živnostenské oprávnění "provádění staveb, jejich změn a odstraňování" dle nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpisů, při výkonu (realizaci) komplexní stavby konzumuje i výkon činností vykonávaných jinak samostatně v rámci živnostenského oprávnění. Jinými slovy, při výkonu (realizaci) stavby na základě živnostenského oprávnění "provádění staveb, jejich změn a odstraňování" lze vykonávat i související činnosti (které jsou jinak předmětem jednotlivých živností řemeslných, případně živnosti volné), aniž by dodavatel musel být držitelem samostatného živnostenského oprávnění k těmto činnostem.
Je důležité si v tomto směru připomenout i rozhodovací praxi soudů či Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, např. Rozhodnutí NSS ze dne 24. 7. 2014, ve kterém je uvedeno: "držitel živnosti provádění staveb, jejich změn a odstraňování je oprávněn vykonávat i činnosti související s realizací staveb, které jsou předmětem živností řemeslných nebo vázaných, případně živnosti volné" či Rozhodnutí ÚOHS ze dne 21. 2. 2020 se závěrem, že: "Dodavatel, který disponuje multiprofesním živnostenským oprávněním, je oprávněn vykonávat i činnosti, na které by za jiných okolností musel mít samostatné živnostenské oprávnění. Jelikož tyto činnosti jsou vykonávány v rámci komplexní stavby, jsou dodavatelé kvalifikováni pro plnění veřejné zakázky již živnostenským oprávněním provádění staveb, jejich změn a odstraňování.". Nejedná se tedy o žádnou novinku, neboť rozhodovací praxe k multiprofesní živnosti "provádění staveb, jejich změn a odstraňování" je tu s námi už po nějakou dobu, ovšem mám pocit, že ze strany zadavatelů je toto stále opomíjeno.
Na závěr mohu zadavatelům doporučit, aby ke stanovení požadavkům na profesní způsobilost ve vztahu k předmětu plnění, přistupovali s obezřetností, neboť nepřiměřené či nedůvodné stanovení požadavků na profesní způsobilost může vést k postihům ze strany kontrolních orgánů s konstatováním, že stanovení požadavků na profesní způsobilost je v rozporu s ust. § 36 odst. 1 ZZVZ, resp. v rozporu se zásadami přiměřenosti a zákazu diskriminace dle ust. § 6 ZZVZ.
Máte problémy se stanovením požadavků na profesní způsobilost ve vztahu k předmětu veřejné zakázky, nevíte si rady, neváhejte se ozvat na email: marek@zakazkyjm.cz.